Nihao! Eeppinen Kiinan seikkailu on paketissa ja paljon uutta tuli koettua. Tämä on lyhyt yhteenveto taikka esipuhe siitä mitä blogiin on tuleman kunhan aikaiseksi saan. Mainittakoon, että puhun kiinaa vain muutaman sanan, joten tälläinen reissu olisi periaatteessa lähes kenen tahansa toteutettavissa ilman massiivisia ongelmia.
Xi'an
Matka alkoi yhdestä Kiinan vanhimmista kaupungeista, joka on historian saatossa ollut pitkään myös pääkaupunkina. Ensimmäinen Xi'anissa oppimani asia oli, että skoottereilla/sähkömopoilla voi ja ilmeisesti myös saa kuljettaa aivan mitä tahansa. Lisäksi mikään kuviteltavissa oleva liikennesääntö ei päde näihin kaksipyöräisiin kuten ei myöskään kolmepyöräisiin riksoihin. Villiä menoa, mutta täällä myös autoilijat perseilivät minkä poliisin kyttäykseltä kerkesivät. Suurten risteysten liikennevalojen noudattamiseen tarvittiin paikoitellen lähes kymmenen poliisin ohjausta.
Kaupungin muurin päällä
Suurin osa kaupungin historiasta on aikojen saatossa pyyhitty pois,
mutta kaupungin muuri on pystyssä kuten myös joitain temppeleitä.
Muslimikorttelissa piisaa tungosta ja tunnelmaa päivisin sekä iltaisin.
Länsimaisia turisteja ei kaupungissa juurikaan liikkunut opastettuja
turistiryhmiä lukuunottamatta. Kaupungin läheltä tunnin bussimatkan päästä löytyy UNESCOn
maailmanperintökohteiden listalla oleva terrakotta-armeija.
Paikalla on tyylikäs museokompleksi, jota ympäröi vähemmän tyylikäs ja valtava
turistibisnes. Älytöntä ruuhkaa ei keskellä viikkoa ollut. Aivan toisenlainen nähtävyys on maailman suurin sisätiloissa oleva näyttö: 3000 neliömetrin (168*18m) LED-tekniikalla toteutettu näyttö löytyy erään ostoskeskuksen katosta.
Skootterilla voi kuljettaa aivan mitä tahansa
Hua Shan
Reilun sadan kilometrin päästä Xi'anista löytyy pyhä Hua Shan vuori. Kapusin juurelta kahden huipun kautta korkeimmalle (2154,9 m) ja siitä vielä lankkukävelylle vuoren pystysuoralle seinämälle (valjaiden kanssa). Portaiden määrä on aivot ja jalat sulattava, mutta aiheuttaa määrätietoisen tekemisen tunteen: eteenpäin! Vuori oli mielestäni Xi'anin parasta antia! Ylös ja alas pääsee myös gondolihisseillä. Rauhallisinta oli rinnettä kavutessa, ylhäällä on hissien vuoksi runsaasti turisteja.
Läntisellä huipulla tähyilemässä eteläistä (korkeinta)
Lankun reunalla
Shanghai
23 miljoonan asukkaan Shanghain pilvenpiirtäjät ja neonvalot vetivät puoleensa historian sekä enemmän tai vähemmän pyhien henkien lepyttämisen jälkeen. Liikenne oli paljon sivistyneempää Xi'aniin verrattuna, mutta skootterien väistelemisen tilalle tuli apinan koijaamista yrittävien idioottien hätyyttely. East Nanjing roadilla ei oikeasti voinut kävellä iltaisin viittä metriä ilman, että joku yritti myydä feikkikelloja, -laukkuja, rullaluistinkenkiä, hierontaa taikka teeperformansseja. Onneksi suurimpien turistikohteiden ulkopuolella oli paljon rauhallisempaa. Kaupunki on valtava ja nähtävää & tekemistä riittää ympäriinsä. Onneksi metro on tehokas ruuhka-aikojen ulkopuolella.
474 metrin korkeudessa SWFC:n observatoriossa
East Nanjing rd.
Suzhou
Shanghain vieressä oleva Suzhou tarjoaa kiinalaisen perusrähjäisen kanaalikaupungin, jonka muutamat puutarhat ovat UNESCOn maailmanperintökohteita. Matkan edellisistä kaupungeista poiketen Suzhoun keskustassa ei ole paikallisella mittapuulla korkeita rakennuksia ollenkaan. Historiaa on täälläkin jyrätty armotta, mutta paikoitellen löytyy "vanhaa kaupunkia." Ahtailla kaduilla riittää ruuhkaa ja älämölöä, mutta apinaa ei onneksi yritetä koijata kuin parin tyypin toimesta keskustan leveällä kävelykadulla. Pieni kaupunki tämäkään ei ole: väkeä on enemmän kuin Suomessa.
Kanaalia piisaa
Keskustan itäpuolelle nousee parhaillaan moderni Suzhou Industrial Park, joka on avara ja kuin mikä tahansa länsimainen moderni kaupunki hieman samaan tyyliin kuin Shanghain Pudong.
Suzhou Industrial Park
Guangzhou
Matkan lyhyin vierailu muuttui entistä lyhyemmäksi, koska taifuunin vuoksi lentoni Guangzhouhun peruutettiin ja jumitin Shanghaissa yhden yön. Myös Cantonina tunnettu Guangzhou on Etelä-Kiinan suurin kaupunki. Kuten Shanghaissa, myös tässä satamakaupungissa näkyy historiallista eurooppalaista rakennuskantaa ahkeran kaupankäynnin seurauksena. Vanhan keskustan lähellä on uusi keskusta, jossa modernit pilvenpiirtäjät kohoavat kohti taivasta. Korkeimmalle yltää joen toisella puolella seisova Canton Tower, joka on maailman toiseksi korkein torni ja neljänneksi korkein vapaasti seisova rakennelma. Katto ja samalla korkein näköalatasanne löytyy 488 metrin korkeudesta ja antennin huippu on 600 metrissä. Korkein näköalatasanne on hinnoiteltu pilviin, joten kävin "vain" 450 metrin korkeudessa, jossa on ulkona kulkevien spiraaliportaiden lisäksi vapaapudotus-huvipuistolaite sekä tornin ympäri kulkeva vaunurata. Kyseinen rata samalla taktisesti estää näkyvyyttä bisneskeskustaan. Sinne näkee vain alempaa lasien läpi taikka pilviin hinnoitetulta korkeimmalta tasanteelta. Horisontissa näkyi salamoita.
Canton Tower (600 m maston kanssa)
Longjin West Road
Hong Kong
Guangzhousta pääsee kätevästi parissa tunnissa junalla Hong Kongiin. Hostellini oli Kowloonin puolella Mong Kokissa, joka on tiettävästi maailman tiheimmin asuttu paikka. Väenpaljouteen oli jo tottunut ja Hong Kongin saaren puoli tuntuikin sen vuoksi jotenkin kolkommalta. Kowloonissa oli paljon enemmän tapahtumaa ja älämölöä. Ahtaasta asumisesta huolimatta tai ehkä juuri siksi suurin osa Hong Kongista on vihreää vuoristoa ja metsää. Rauhallisia alueitakin siis löytyy tarvittaessa. Yksi sellaisista ei ole Lantaun saarelta löytyvä Big Buddha ja oheinen luostari. New Territoriesista löytyvä Ten Thousand Buddhas -luostari sen sijaan on rauhallinen ja mielestäni jopa hienompi. Eri kokoisia ja näköisiä buddha patsaita on nimen mukaisesti yli 10000. Hong Kongin saarella kulkevat kaksikerroksiset pääasiassa puiset ratikat tarjoavat hyvin nykivää ja epätasaista menoa.
Perinteinen näkymä
Kaupungissa puhutaan historiallisista syistä enemmän englantia kuin mannerkiinassa. Liikenne on pääosin rauhallista, skoottereita ei ole ja jalankulkijat noudattavat punaisia valoja jopa paremmin kuin Isossa-Britanniassa. Katumarkkinoilta löytää kaikenlaista enemmän tai vähemmän feikkiä, mutta hyvä hinta on kovan tinkaamisen ja eleiden takana. Kaikenkaikkiaan pidin Hong Kongista enemmän kuin muista matkan varrelle osuvista kaupungeista.
Bruce Lee
Kommentteja ruoka & juomapuolesta
Jotkut pitävät makumatkailusta. Itse en siitä niinkään välitä muuten kuin juomapuolella, joten pääosin söin siis länsimaista sapuskaa jota suurkaupungeista löytyy helposti. Pitihän kiinalaista ruokaa toki kokeilla silloin tällöin. Ihan ok, mutta en fanita. Englanninkielisen menun perässä voi joutua menemään ravintolasta toiseen. Katukeittiöistä jäi parhaiten mieleen hyvin epämääräinen hygienia ja karmea haju. Etukäteen mietin kokeilevani, mutta käytännössä en pystynyt venymään moiseen. Rajallisen loman viettäminen ripulin kourissa ei houkutellut.
Tsingtaoa epämääräisellä terassilla
Kiinalaista ruokaa kiinalaisessa seurassa
Seuraavaksi tulossa enemmän juttua Xi'anista.