keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Hong Kong, Osa II - Das Island

Hong Kongin legenda etenee Kowloonista itse saaren puolelle, josta brittien siirtomaakaupunki aikoinaan sai alkunsa. Sinne pääsee julkisilla Kowloonista joko metrolla tai lautalla mikäli haluaa rannalta rannalle. Molemmat toimivat Octopus-matkakortilla puoli-ilmaiseksi ja vuoroväli on tiheä. Bussejakin saattaa kulkea, sillä veden alla kulkee tunneleita autoliikenteelle. Suurin osa 1,3 miljoonan asukkaan saaren asutuksesta on pakkautunut kapealle kaistaleelle saaren pohjoispuolelle. Eteläpuolelta löytyy rantaa, mutta sinne en valitettavasti ehtinyt ja useimpina päivinä ei edes ilmoja pidelly moiseen.

Star Ferryn kyydissä Central Pierille

Kävelysiltoja pitkin pääsee paikasta toiseen

Hong Kongin saaren erikoisuuksia ovat mm. vanhat kaksikerroksiset ratikat ja maailman pisin ulkoilmaliukuporras (asutus on rinteessä). Centralin bisneskeskusta on Kowloonin jälkeen siisteydessään melko tylsä ja geneerisen suurkaupungin oloinen. Sivummalla, tiheän asutuksen keskellä siirrytään kohti kiinalaista kaatoottista menoa.

Kaksikerroksisia puuratikoita

Ratikan kyyti on kaukana sulavasta, mutta toisen kerroksen etupenkiltä on hyvät näkymät

Siisti aukio

Kämpät kohoaa kohti korkeuksia

Jollain sivukadulla

Selfien ottaja Graham Streetillä

Kirjallisuuden- (Man) ja sodan (Mo) jumalien kunniaksi rakennettu Man Mo temppeli (1847). Huomaa Lidlin muovipussi... onko ne täälläkin?

Kuivaa maalia ei saa lähestyä

Hong Kongin saarelle sopivaa juomaa

Valkoista välissä

Hong Kong Parkin näkötornin näkymiä puiston yli

Suihkulähde Hong Kong Parkissa

Siipeensä saanut perhonen

Lintu kurkkaa kolostaan

Johnsonin ja Wan Chain risteys

Perinteinen lihakauppa kapean kävelykadun varrella

Perinteinen kalakauppa, jossa jäiden sijasta on vettä ja eläviä kaloja

Korkeuksiin oli päästävä. Hong Kongin klassisin tapa päästä sinne on suunnata 554 metriä korkealle Victoria Peakille, josta avautuu näkymä kaupungin ylle. Peakille pääsee Peak Tramilla tai halvemmalla ja todennäköisesti myös nopeammin pääsee kun menee bussilla. Pitihän Peak Tramia kuitenkin kokeilla. Samalla myivät kovasti lippua myös näköalatasanteelle. Yleisen hyvän nimissä päätin lopulta ostaa sen testin ja uteliaisuuden vuoksi.

Ensimmäiseksi kuitenkin suuntasin täysin ilmaiselle vuoren rinnettä kulkevalle ulkoilureitille, josta on hienot ja ruuhkattomat näkymät muutamasta kasvillisuuden aukosta. Aurinko oli matkalla alas, joten sain koettua luonnon keskeltä näkymät sekä valoisaan että pimeään aikaan. Auringon laskua odotellessa ehti sopivasti kurkistaa saaren päätyä. Ennen Peakilta alas siirtymistä kävin sitten katsastamassa näköalatasanteen. Hyvät ihmiset, sieltä tasanteelta on huonommat näkymät kuin täysin ilmaiselta ulkoilureitiltä!

Victoria Peak Tram on ruuhkainen kokemus

Huipun ostoskeskus ja näköalatorni (testasin, huonot näkymät)

Paremmat näkymät löytyy ilmaiseksi ulkoilureitin varrelta

Klassinen näkymä Hong Kongista Victoria Peakilta valoisalla...

... ja pimeällä (hieman eri kohdasta kuin ylempi)

Sivukatu maailman pisimmiltä ulkoilmaliukuportailta kuvattuna

Urbaani piknik vesisateelta suojassa

HSBC:n pääkonttori

Seuraavan Hong Kong action pläjäyksen kuvaukset?

Causeway Bay on yksi kaupungin suurista shoppailualueista. Onneksi se ei ole yhtä kliininen kuin Central vaan siellä on sekaisin moderneja ostoskeskuksia ja vanhempaa rakennuskantaa.

Times Square

Times Squaren ostoskeskus

Takseja riittää

Hysan Place -ostoskeskus

Jossain Causeway Bayn kadunkulmassa

Jotenkin pidin Kowloonin, etenkin Mongkokin lähistön kaaoksesta enemmän kuin Hong Kongin saaresta. Ehkä olen liian tottunut järjestäytyneeseen menoon ja siksi pidin lomalla tungoksesta ja kaaoksesta. En haluaisi asua siellä, mutta kiva oli vierailla. :)

Lopuksi vielä tulossa Hong Kongin reuna-alueilta jotain. mm. apinoita ja pari luostaria, joista toinen on turistiansa...