Juna saapumassa sillan jälkeen North Queensferryn asemalle
Viktoriaanisen ajan insinöörityön taidonnäyte: 1890 valmistunut Firth of Forthin ylittävä rautatiesilta eli Forth Bridge. Kuvat eivät oikein tee oikeutta sillan massiivisuudelle, sillä sen teräslevyistä rullattu putkirunko on UNESCOn sivuston mukaan neljä metriä halkaisijaltaan ja kolmen tornin korkeus betonijalustan päältä laskettuna on 110 metriä. Koko sillan pituus on hulppeat 2,5 kilometriä, joskaan teräsrakenteen pituus ei ole näin pitkä... "vain" noin 1,5 km. 54 miljoonaa kiloa terästä ja tosiaan saatu kasattua 1880-luvulla vesistön yli. Alkuperäinen rakennelma kantaa edelleen ja on käytössä.
Silta sijaitsee noin 15 kilometrin päässä Edinburghin keskustasta ja sen vierailijakeskus on sillan eteläpuolella Queensferryssä. Halusin kuitenkin ajella sillan yli eli määränpääni oli North Queensferry. Ruuhka-aikaan sinne meni runsaasti junia, joten automaatista lippu ja menoksi. Ruuhka-ajan liput ovat hieman off-peakkia kalliimpia, mutta näin lyhyellä matkalla sillä ollut mitään väliä. Peak ja off-peak aikoja ei tietääkseni selitetä missään. Ne täytyy kysyä asemalta.
Asemalta on vain puolen kilometrin matka alamäkeen mutkittelevaa kylätietä rantaan. Junien kolina kuuluu tielle erittäin hyvin ja paikallisten rakennusten (olemattoman) eristyskyvyn jotenkuten tietävänä veikkaisin, että ääni kantautuu sisälle. Siltaa ja ympäristöä tuli tutkailtua tovi jos toinenkin. Ympäristössä näkyi puolitoista muutakin siltaa. Autoja varten vuonna 1964 valmistunut silta ja rakenteilla oleva toinen silta, koska ensimmäinen on ilmeisesti rakenteelisesti huono ja tullaan alentamaan kevyen liikenteen käyttöön.
Löytämäni BBC:n uutisen mukaan rakenteilla oleva Queensferry Crossing on Ison-Britannian korkein silta jos kriteeriksi otetaan kannatintornien korkeus. Ne ovat yli 200 metriä korkeita kun edellinen ennätyksen haltija jää vain 156 metrin korkeuteen. Sattumalta tämä edellinen ennätyksen haltija on viereinen Forth road bridge. Toisin sanoen lähekkäin on kolme massiivista siltaa.
Takaisin päin ei sitten mennytkään junia ihan samaa tahtia vaan suurin osa junista ajoi pienen aseman ohi. Olisi ehkä kannattanut tarkistaa aikataulut etukäteen niin olisi välttynyt 40 minuutin odotukselta, mutta tulipahan taaperrettua ympäri hyvätuloisten asuinpaikalta vaikuttavaa kylää.
Kuumottavaa käydä puskassa kusella tämän kyltin lähistöllä.
Sillan vieressä on asutusta. Junat kolisee ihan kiitettävästi kylätielle, ehkä myös sisälle.
Laskuveden aikaan... purjevene pohjassa kiinni.
Skotlantilaisen 20 punnan setelin kääntöpuoli näyttää sillan etelän puolelta katsottuna.
Paikallinen aitamaalaus.
Forth road bridge ja laskuveden kuivalle maalle jättämiä veneitä.
Taustalla rakennetaan Queensferry Crossingia korvaamaan etualan silta.
Perinteistä... mind the gap. :)