Objektiivien "ostoslistani" villi kortti, Helios 44K-4 saapui Venäjältä kuluvan viikon aikana. Tuli perille reilussa viikossa tilauksen maksun jälkeen, nopeaa toimintaa. Saapui kaiken lisäksi hyvin pakattuna tyylikkääseen pahvilaatikkoon. Laatikon kyljessä luki mm. "lens for camera, used, old, value $10." Vanha jämä ei kadonnut matkalla eikä jäänyt tulliin. En kylläkään tiedä minkä arvoiset Saksassa jäävät viiksekkäiden tullisetien ihmeteltäviksi. Maksoin kyseisestä yksilöstä $40 + $20 toimituskuluja. Valuuttakurssi oli suotuisa, jopa paypalin valuutanvaihtoriistosta huolimatta, joten hintaa Helios 44K-4:lle tuli sopivasti 44 euroa.
Saapui venäjähenkisessä laatikossa
Helios 44K-4 sivulta, tutun mittakaavaeuron saattamana
Näkymä edestä, f8 aukko valittuna
Kuten havaita saattaa, onnistuin löytämään neuvostoliiton sisämarkkinoille tehdyn yksilön. Myynnissä näkee useammin "normiaakkosilla" varustettua versiota. Tämä on selvästi coolimpi! Lisäksi voin todeta, että kyseinen yksilö on suorastaan erinomaisessa kunnossa. Lieneekö koskaan edes käytetty. Valmistusvuosi on sarjanumeron perusteella 1987.
K-mallin Helios on tehty Pentaxin K-mounttiin, joten se sopii kameraani suoraan ilman adaptereja. Ainoa toimimaton ominaisuus on, että nykykameroissa ei enää ole mekaanista aukon (apertuuri) koon tunnistusta, joten kamerani ei tiedä minkä aukkokoon olen objektiivista valinnut. Näin wanhassa kun aukko valitaan käsipelillä objektiivissa olevaa rengasta kääntämällä. Kameran valotus siis olettaa aukon olevan aina täysin auki, kuten se onkin muina hetkinä kuin kuvaa otettaessa, jotta optiseen etsimeen riittää valoa. Objektiivia pitää käyttää kameran manuaalitilassa, jolloin kamera ei oleta mitään vaan käyttäjä päättää. Helpotuksena kamerassa on nappi, jota painamalla kamera valitsee hetkellisesti sen aukon minkä käyttäjä on määrittänyt ja hakee oikeaksi tulkitsemansa valotuksen. Kokeilujeni perusteella ylivalottaa ehkä pikkaisen, mutta helppohan tuo on ottaa huomioon. En tiedä saiko edellä olevasta selostuksesta mitään selkoa. Hyvä jos sait jotain irti.
Miksi ostin tämän objektiivin? Vain ja ainostaan ns. swirly bokehin takia. Bokeh tarkoittaa kuvan epätarkaa aluetta. Swirlyn merkitys selvinnee alla olevasta kuvasta, joka on tarkoituksella tarkennettu valojen edessä olevaan tyhjään tilaan. Kaikki valolähteet olivat samanlaisia, mutta neuvostoliittolainen taikaesine piirtää kennolle jotain aivan muuta.
Bokehtesti
Historian siipien havinana kerrottakoon, että objektiivi ei ole neuvostoinsinöörien suunnittelema vaan piirrustukset on 2. maailmansodan jälkeen viety/annettu (sotakorvauksia?) Saksasta Neuvostoliittoon. Helios 44:n saksalainen vastine on Jenan tehtaalla valmistettu Carl Zeiss Biotar. Sen vuoksi oli jokseenkin hupaisaa törmätä alla olevaan julisteeseen samalla kun Helios 44K-4 oli kamerassa.
Jalkapallomainosjuliste
Se väline-esittelystä. Aika selvittää onko siitä mihinkään, eli lähteä taapertamaan kameran kanssa ja ottamaan kuvia. Mahdolliset tarkennuksen virheet voi laittaa kuvaajan piikkiin, koska eihän tässä mitään automaattitarkennuksia tietenkään ole. Manuaalia alusta loppuun. Tämän kanssa voi vaikka oppia jotain valokuvauksesta! Se väline-esittelyistä (toiseen kertaan).
Kuvareportaasi Braunschweigin joulumarkkinoiden valmisteluista.
Purun levitystä
Jouluinen leijona huuruisessa häkissään
Voimaa!
Koriste kadun yllä
Takaisin "normaaliin"
Kattoja. Burg Dankwarderode & Rathaus
Peace on Earth - New Yorker versio
Kuu Monkey Rockin yllä
Yhteenvetona sanoisin, että 44 eurolla sai hienon härvelin. Hauska käyttää ja kuvanlaadun puolesta ihan jees. Ei haasta laadussa DA limitedejäni, mutta sitä en toki odottanutkaan. Pentaxin croppikoon kennoilla 58 mm polttoväli muuntuu näkökentältään vastaamaan lähes 90 mm polttovälin objektiivia. Mielestäni liian pitkä katunäkymien tallentamiseen taaperruksien aikana, mutta hyvä yksityiskohtiin ja muotokuviin.
Mikäli polttovälin vaikutus näkymiin ei ole selkeä, ei hätää! Laitan loppuun Hannoverissa kuvatun vertailun: ensin Helios 44K-4 (58mm) ja sitten Pentax DA 15 limited (15 mm). Molemmat otettu käsivaralta samasta paikasta. Kuvanlaatua on turha vertailla pimeässä otetun käsivarakuvan perusteella, mutta polttovälin vaikutus lienee selviö. Tätä voi mietiskellä seuraavan kerran kuin päätät zoomata kuvaa rajataksesi eteen tai taakse kävelemisen sijasta.
Vertailu - 58 mm
Vertailu - 15 mm
Totuus oli jossain ylläolevien välimaastossa sillä 28mm olisi kamerani kennolla "normaali." Tässä tapauksessa sanoisin 58mm:n toimivan paremmin, vaikka yllä ehdin sen tyrmätä katunäkymien puolesta. Tässä kuvataan kadun suuntaisesti, poikkeustapaus.