Jatkoa edelliseen osaan. Planten und Blomen puiston seuraaminen on tuonut minut Reeperbahnin päähän. Seuraavat kolme kuvaa selvittänevät tietämättömille kadun hengen paremmin kuin osaisin sanoin kuvailla.
Reeperbahn
Reeperbahn
Das Kasino Reeperbahnilla
Noin puolivälissä Reeperbahnia käännyin Elbejoelle vievälle kadulle. Rannalla oli valtava määrä satamakierrokselle vieviä paatteja sekä pari miinalaivaa. Laivoissa huomiota herätti sekä keulan hirvilogo, että varsinkin edessä olleet logot. Tokihan rannalta oli myös näkymät satamaan sekä telakalle.
Maantiekiitäjää jahtaamassa?
Elben rantaa tuli käveltyä sinne missä Planten und Blomenin vihervyöhyke kohtaa Elben. Toisinsanoen Landungsbrücken asemalle.
Landungsbrücke S-bahn asema
Aseman kohdalta jatkoin takaisin puistoon, koska siellä seisoo mäen päällä valtavan kokoinen Bismarck. Kaikkitietävän wikipedian mukaan tämä noin 35 metrinen muistomerkki on maailman 250 Bismarck muistomerkistä suurikokoisin. Tätä osaa puistosta ei suljeta (mikäli tämä edes on osa puistoa) yöksi, joten paikka oli täynnä "taidetta" sekä lasinsiruja.
Happy happy joy joy Bismarck
Bismarckilta matka jatkui kohti St. Michaelis Kircheä. Yhtä Hampurin viidestä pääkirkosta. 2500 paikkaisena se on kaupungin suurin. Sisällä oli menossa jokin kuorotilaisuus, joten portsari ei laskenut turisteja sisälle pääsaliin. Bling blingin määrä jäi siten mysteeriksi. Tornilla on korkeutta 132 metriä, joten se on yhtä korkea kuin ensimmäisessä osassa hekumoitu St. Petri. Tässäkin kirkossa on näköalatasanne, mutta se on vain 82 metrin korkeudessa verrattuna St. Petrin 123 metriin, joka on vain yhdeksän metriä vajaa kirkon korkeimmasta kohdasta. Luonnollisestikin 82 metrin korkeudessa on enemmän tilaa kuin suippenevan tornin huipulla. Lisäksi näköalatasanne oli ulkona, joten maisemia ei tarvinnut ihmetellä pienten ikkunoiden läpi. Ylös pääsi melko helppokulkuisia portaita pitkin taikka hissillä. Ei tullut ensimmäistä osaa kirjoittaessa mieleen, mutta vertailun vuoksi Näsinneulan näköalatasanne on 120 metrin korkeudessa. Ravintola on 124 metrissä.
St. Michaelis
Valitsin portaat, jotka olivat paljon tylsemmät kavuta kuin siinä toisessa kirkossa, jossa portaiden tyyli vaihteli villisti. Mutta mitäs matkan varrella tulikaan nähtyä. Tornissa on baari! Hämmentävää, mutta mikäs siinä. Olihan Jesse viinimiehiä. Lasit olivat epäilemättä valmiina kuorojatkoja varten. Tätä ei olisi hissistä nähnyt.
Baaritiski St. Michaelisin tornissa
Satama St. Michaelisin näköalatasanteelta
Kirkossa on myös yleisölle avoin (tosin maksua vastaan kuten tornikin) krypta, missä piti olla kaikenlaista historiallista sen perusteella mitä paikanpäällä katselin. Etukäteen en tiennyt mitään. Tuli käytyä. En suosittele. Vähemmän tunnetun Bachin haudalla oli yksi kukkanen. Paremmin tunnetun Bachin haudalla oli lokakuussa melkoisesti enemmän.
St. Michaelisin kryptassa bongattua
Matka jatkui seuraavalle horisontissa näkyvälle tornille. St. Nikolai oli 147 metriä korkeana Maailman korkein rakennus vuosina 1874-1876. Nykyään St. Nikolai on sotamuistomerkki. Toisin kuin muut pääkirkot, sitä ei rakennettu sodan jälkeen uudelleen vaan jätettiin raunioina muistomerkiksi. Torniin pääsee hissillä, mutta kaksi tornia käyneenä ei enää jaksanut kiinnostaa. Taisi vielä sulkeutuakin suunnilleen käyntini aikoihin.
St. Nikolai -muistomerkki
Pitkän kaupunkivaellukseni viimeiseksi kohteeksi valitsin Speicherstadt & Hafencity kompleksin. Ensinmainittu on vanhaa punatiilistä varastoaluetta ja jälkimmäinen on erittäin tuore satamaan rakennettu kaupunginosa. Kanavaa oli molemmissa. Auringonlasku innoitti jatkamaan St. Nikolaista aloittamaani kohti aurinkoa -sarjaa.
Speicherstadt
Seuraava on samalta sillalta toiseen suuntaan. Kaikkitietävää wikipediaa edelleen lainaavana sanottakoon, että Speicherstadt on maailman suurin puulla paalutettu varastoalue. Kiinnostavaa, eikö vain? Kaikkea sitä löytää.
Speicherstadt
Hafencity näkyy Google Earthissa taikka Google mapsin satelliitikuvissa suurena raksatyömaana, mutta nykyään siellä on jo lähes valmis kaupunginosa. Vaikutti viihtyisältä paikalta erinomaisella sijainnilla. Ei liene ihan halpa.
Hafencity
Hafencity - ilmassa oleva lautailija ei onnistunut
Speicherstadt
Melko kattavan kaupunkikierroksen taapertaneena päätin seuraavaksi hakeutua takaisin shoppailukadulle ja etsiä jotain evästä kolmetuntista junamatkaa varten. Plus ratikka Braunschweigin päässä kunhan sinne noin klo 23 päätyisin. Aurinko laski Raatihuoneen taakse... aika poistua. Kamerani on muuten vielä talviajassa kun näyttää 18:18 kuvan ottoajaksi. 19:18 on oikein... pitääpä vaihtaa tuo oitis... vaihdettu. :)
Aurinko laskee Rathausin taakse
Hampuri taikka Hamburg, kuten sitä mieluummin kutsuisin on hieno kaupunki. Paikoitellen Helsinkimäinen, kuten jostain kuvista voinee havaita, eikä perinteisiä ristikkorakennetaloja ole tarjolla. Käykää ihmeessä jos mahdollisuus tulee.
Ihan mielenkiinnosta tein pienimuotoisen laskelman kävelemästäni matkasta. Työkaluna käytin Google Earthia. 16,5 km ilman, että lasketaan epämääräisiä pyörimisiä. Plus parit pystysuunnassa tapahtuneet liikkumiset, kuten kiipeäminen portaita pitkin hieman Näsinneulan näköalatasannetta korkeammalle. Pyöreästi 20 km tuli taaperrettua sen 8 tunnin aikana mitä Hamburgissa vietin. Tuntui illalla jaloissa, mutta sunnuntaina olin sen verran virtaa, että piti lähteä jälleen seikkailemaan. Siitä tulossa juttua myöhemmin.
Suoraviivaistettu reitti