Shanghai. Asukkaita on yli 24 miljoonaa kaupungin rajojen sisäpuolella, mikä tekee siitä tuon määritelmän mukaan maailman suurimman kaupungin. Massan voimalla kaupunki on myös itsehallinnollinen maakunta. Kaupungissa on myös vanhoja länsimaisia rakennuksia, sillä 1800-luvun puolivälissä oopiumisodan jälkeen kaupunki avautui länsimaiselle kaupalle. Ranska, Iso-Britannia sekä USA rakensivat sinne omat alueensa, jotka säilyivät heidän hallussaan kunnes kommunistit ottivat vallan 1949. Suuri osa rakennuksista on kuitenkin edelleen siellä ja etenkin ranskalaiskortteleista löytyy viihtyisiä alueita.
Alkuun halusin kuitenkin jotain vähemmän historiallista: Maglev! Olin valinnut lentoni siten, että se laskeutui Pudongin kentälle, jotta pääsisin kyseisen magneettilevitaatiojunan kyytiin. Juna taittaa 30,5 kilometrin pituisen reittinsä alle kahdeksassa minuuttissa. Linja valitettavasti päättyy vasta Pudongin ulkoreunalle, josta on metrolla parinkymmenen minuutin matka keskustaan, mutta väliäkös sillä kun pääsee maailman nopeimman* junan kyytiin. Kyyti ei ollut ihan niin tasaista kuin odotin levitaatiojunalta, mutta vauhtia piisasi!
*nopeampiakin on, mutta ne eivät saa ajaa normireiteillään yhtä kovaa kuin Shanghain Maglev.
Maglev siintää edessä päin!
Maglev
Tämän nopeampaa en taida hetkeen kulkea maan päällä
Ensimmäisen päivän ohjelma oli selvä. Kolmen päivän metrolippu kouraan, kamat hotellille ja oitis Bundille ihmettelemään Pudongin pilvenpiirtäjiä. Pimeyden laskeuduttua vielä ihmettelemään East Nanjing Roadin vilinää ja valoja. Kortti löytyi sieltä minne Maglev kyydistä jätti. Edullinen hotellini oli hieman syrjässä, kuinkas muutenkaan, mutta metrohan kulkee.
Kolmen päivän metrolippu
Sillan rampit
Korttelillinen kankaita ja räätäleitä
Mainos metrossa
Bundilla riittää väkeä
Illan tyylikkäin poseeraus
Perinteisen oloinen jokilaiva
Rannoilla on vastakkain Bundin perinteiset...
...ja Pudongin uudet
Yllä olevan kuvan ottamiseen meni tovi jos toinenkin. Joella on uskomaton määrä liikennettä: pimeinä lipuvia proomuja sekä useita neonvaloilla värikkäästi loistavia pieniä risteilijöitä. Etenkin jälkimmäiset tekevät ikävää valovanaa minuutin valotuksella otettuun kuvaan.
East Nanjing Roadin neonvalojen reunustamalla kävelykadulla ei saa yksin liikkuva valkonaama rauhaa kaikenmaailman rihkaman ja hierontapalveluiden kaupustelijoilta.
East Nanjing Roadin neonvalojen reunustamalla kävelykadulla ei saa yksin liikkuva valkonaama rauhaa kaikenmaailman rihkaman ja hierontapalveluiden kaupustelijoilta.
Yeaaaaaaaah! Olen auton kyljessä!
Sarvekas otus aukiolla
East Nanjing Rd
Toisen päivän alkuun piti metsästää jotain vanhempaa. Epämääräisiä keskustan sivukatuja, joiden jälkeen voi pujahtaa (todennäköisesti) vilkkaaseen puutarhaan vetämään henkeä.
Keskustan sivukaduilla on hieman eri näköistä
Yu Gardens eli onnellisuuden puutarha on perua vuodelta 1577, mutta sitä on aikojen saatossa muokkailtu ja jälleenrakennettu erinäisissä selkkauksissa syntyneiden tuhojen jäljiltä. Suzhou-tyyliin (tähän palataan myöhemmin) järjestelty kahden hehtaarin puutarha on Kiinan kansallismonumenttien listalla. Mitä olisikaan kaupungin keskellä sijaitseva monumentti ilman ympärille kyhättyä turistirysää: sisäänkäynti löytyy Yuyuan Tourist Martin kätköistä. Pakko tosin mainita, että rysä on todella hienon näköinen!
Yuyuan Tourist Martin sisäänkäynnillä
Yuyuan Tourist Mart
Yksi Yu Gardensin lukuisista muotoiluista oviaukoista
Lohikäärmeaita Yu Gardensissa
Kurki seuraamassa yli puolen kilometrin korkuista raksatyömaata
Mitä kumikanat edellä...
...sitä fisut perässä
Shanghain toinen puolikas tulossa pilvenpiirtäjän yläilmanäkymineen kunhan aikaiseksi saan...